Jednostka Ratowniczo-Gaśniczej Nr 1 jest obecnie największą
i najstarszą JRG w KM PSP w Krakowie. Jej początki sięgają
1879 r. W obecnie użytkowanych, na samochody pożarnicze
boksach garażowych, w XIX wieku stacjonowały zaprzęgi konne
z tzw. sikawkami.
W Jednostce pracuje łącznie 77 funkcjonariuszy z czego 75 to
pracownicy systemu zmianowego, którzy pełnią 24 godzinną
służbę. Na każdej służbie minimalny stan to 15 strażaków
ratowników.
Dane teleadresowe
Kraków ul. Westerplatte
19
tel. 12 616-83-90, faX: 12 616-83-99, e-mail: jrg1(at)psp.krakow.pl
https://www.facebook.com/elektorscy/
|
|
mł. bryg. dr inż. Łukasz Szewczyk
Dowódca Jednostki
Ratowniczo-Gaśniczej |
mł. bryg. mgr inż. Dariusz Darski
Zastępca Dowódcy Jednostki
Ratowniczo-Gaśniczej |
Do zadań Jednostki
Ratowniczo-Gaśniczej Nr 1 należy między innymi:
-
organizowanie i
prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk
żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie
pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w
czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych
zagrożeń przez inne służby ratownicze,
-
sporządzanie dokumentacji
z prowadzonych działań ratowniczych,
-
utrzymywanie gotowości do
prowadzenia działań ratowniczych,
-
współdziałanie w zakresie
prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami
ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie
działania,
-
prowadzenie rozpoznania
zagrożeń w zakresie niezbędnym do podjęcia działań
ratowniczych na obszarze powiatów,
-
organizowanie ćwiczeń i
doskonalenia zawodowego.
Powierzchnia obszaru
chronionego przez JRG wynosi około 16 km2
Ilość mieszkańców około 121.000.
Rejon działania JRG 1 obejmuje dzielnice: I, II i część
dzielnic III, VII i XIV miasta Krakowa.
Jest to więc rejon, na którym zlokalizowane są główne perły
architektoniczne Krakowa, w tym rejon Starego Miasta Krakowa
wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco w 1978 r.,
czyli jako jedno z pierwszych 12 obiektów na świecie.
Jest to obszar silnie
zurbanizowany, gdzie swoją siedzibę
mają ważne obiekty administracji rządowej i samorządowej,
władzy sądowniczej, obiekty kultu religijnego czy obiekty
sportowe i kulturalne m.in.:
-
Małopolski Urząd
Wojewódzki,
-
Główna siedziba Urzędu
Miasta Krakowa,
-
Oddział Narodowego Banku
Polskiego,
-
sądy i prokuratury oraz
Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury,
-
uczelnie wyższe,
-
kościoły i związki
wyznaniowe,
-
muzea, teatry, opera,
filharmonia,
-
największe obiekty
widowiskowo – sportowe,
-
ważne punkty komunikacyjne
– główne dworce kolejowe i autobusowe,
-
siedziby komendy
wojewódzkiej i miejskiej Policji oraz służb specjalnych,
-
ważne obiekty wojskowe,
-
wiele innych
Zawarty jest on od strony
zachodniej - od ujścia rzeki Rudawy do Wisły w górę rzeki
Rudawa do mostu na ulicy Focha, wzdłuż Błoń Krakowskich do
al. Krasińskiego, następnie Alejami Krasińskiego Mickiewicza
i Słowackiego do ul. Prądnickiej, ul. Prądnicką do wiaduktu
kolejowego linii Kraków - Katowice, dalej wzdłuż torów
kolejowych łączących linię kolejową Kraków - Katowice z
linią Kraków - Warszawa i dalej torami tej linii do
skrzyżowania z kolejową obwodnicą Kraków - Łobzów, Kraków
Płaszów do ulicy Mogilskiej, ulicą Mogilską do skrzyżowania
z ul. Nowohucką do Ronda Dywizjonu 308. Następnie al. Pokoju
na zachód do rzeki Białuchy, następnie wzdłuż rzeki Białucha
do rzeki Wisły, dalej wzdłuż rzeki Wisły na zachód do ujścia
rzeki Rudawa.
Jednostka specjalizuje się w
ratownictwie chemiczno - ekologicznym w zakresie
dekontaminacji ludzi i sprzętu podczas zdarzeń o charakterze
masowym. Podczas działań tego typu ściśle współpracuje z JRG
nr 6 (w ramach Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno
– Ekologicznego Kraków 6).
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze JRG nr 1
GBARt
2,5/16 Volvo - średni samochód ratowniczo - gaśniczy,
zbiornik z 2500 l wody, zbiornik 250 l środka
pianotwórczego, autopompa o wydajności 1600 l/min, silnik
Volvo o mocy 240KM EURO 4 w technologii SCR, skrzynia biegów
automatyczna Alison 6 stopniowa podwozie Volvo FL 4xR3,
zabudowa nadwozia „Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew
Szczęśniak SP. Z O.O.” kabina 1+1+4, agregat prądotwórczy
przenośny 6kW 3x230V maszt oświetleniowy 2x1000W 230 V,
ciężar 1300kg, napęd na jedną oś. Dodatkowe wyposażenie
samochodu to zestaw hydrauliczny Holmatro CORE w wykonaniu
jednoprzewodowym „walizkowym” (przystosowany do
przenoszenia każdego urządzenia przez jedną osobę), co
czyni go niezmiernie przydatnym w infrastrukturze tunelu i
budynków podziemnych. Agregat wentylacyjny Auer w wykonaniu
EX, drabina wysuwana dwuprzęsłowa 10m., działko o wydajności
1600l/min., wysokociśnieniowy układ zmywania nawierzchni
przed pojazdem z możliwością dozowania dyspergentu, układ
obrony podwozia, elektryczna wciągarka przednia o uciągu
6000kg. W JRG samochód stanowi "I wyjazd". Pomimo sporych
gabarytów pojazd charakteryzuje się znakomitą zwrotnością i
mobilnością stanowiącą atut w zwartej zabudowie "Starego
Miasta".
GBARt 2/16 Mercedes - to
najmłodszy pojazd w taborze JRG 1. Auto zostało zakupione w
ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w
transporcie kolejowym – etap I". Pojazdów w takiej
konfiguracji wykonano jedynie 8 dla JRG z całej Polski.
Pojazd wyposażony jest w standardowy zbiornik na wodę o
pojemności 2015 l, zbiornik środka pianotwórczego o
pojemności 215 oraz zbiornik na środek pianotwórczy typu SPS
– 105 litrów. Pojazd wykonany został na podwoziu firmy
Mercedes z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań
technicznych, w szczególności dot. minimalizacji emisji
spalin (norma EURO 6). Moc silnika 299 KM i automatyczna
skrzynia biegów sprawiają, iż pomimo dość dużych gabarytów
pojazdu oraz napędu 4x4 autem w specyficznej i wąskiej
zabudowie Śródmieścia, porusza się stosunkowo łatwo, również
promień skrętu nie odbiega od aut typowo miejskich. Prócz
standardowego wyposażenia obejmującego armaturę
wodno-pianową, agregat prądotwórczy, zestaw hydrauliczny,
zestaw PSP R1, sprzet oświetleniowy, aparaty ODO, w
samochodzie tym znalazły zastosowanie najnowocześniejsze
systemy gaśnicze dostępne na rynku. Mowa tu o systemie
gaśniczo-tnącym znanym w Polsce pod nazwą COBRA oraz
systemie piany sprężonej CAFS. Pierwszy z nich szeroko
zastosowanie znalazł w krajach skandynawskich, umożliwia on
przebicie się przez materiał dowolnego rodzaju i grubości
dzięki zastosowaniu specjalnej dyszy podającej punktowo
strumień wody pod cieśnieniem ok. 300 barów wyrzucany z
prędkością 720 km/h, w połączeniu ze środkiem ścierającym.
Po przebiciu się do wnętrza np. miejsc trudnodostępnych
podawana jest mgła wodna o laboratoryjnie dobranych średnicy
kropli, tak aby uzyskać maksymalny efekt gaśniczy
(natychmiastowe obniżenie temperatury przy pożarach
wewnętrznych). Z kolei CAFS jest skrótem od
Compressed-Air-Foam-System, a oznacza system wytwarzania
piany przy pomocy sprężonego powietrza. Ze względu na
zawartość sprężonego powietrza strumień środka gaśniczego
zawiera skumulowaną energię. Dzięki temu strumień piany ma
lepszy zasięg, środek gaśniczy nie paruje już na granicy
ognia a podawany jest na zarzewie ogniska. Przyczynia się to
do szybszego ugaszenia pożaru przy niskim wyparowywaniu
wody. Dzięki dobrej przyczepności i zwilżeniu efekt gaszenia
jest długotrwały.
GCBAPrRt 4,5/32 - 250
SCANIA - ciężki samochód Ratowniczo – Gaśniczy wodno
pianowo proszkowy. Zakup sfinansowany w 100% z budżetu
Miasta Krakowa. Jest to samochód zaprojektowany i zbudowany
pod kątem działań w tunelu. Zbiornik 4500 l wody i 500 l
środka pianotwórczego, autopompa o wydajności 3200 l/min,
agregat proszkowy 250kg. Silnik Scania P380 Euro 4 w
technologii EGR (umożliwia ona spełnienie norm emisyjnych
EURO 4 bez konieczności stosowania dodatku AdBlue) o mocy
380KM, skrzynia biegów Alison „dedykowana” dla Straży
Pożarnej (jest to pierwsza taka skrzynia biegów w Polsce,
od standardowego automatu odróżnia ją zwiększona
wytrzymałość oraz charakterystyka przełożeń umożliwiająca
uzyskanie maksymalnych przyspieszeń) podwozie Scania 4x2,
zabudowa „Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak SP. Z
O.O.”, kabina CP19 1+1+1, napęd na jedną oś, ciężar 18000kg.
Pojazd jest hybrydą ciężkiego samochodu gaśniczego i
samochodu lotniskowego, rozwiązania techniczne zastosowane w
pojeździe umożliwiają obsługę pojazdu oraz podanie środka
gaśniczego bez konieczności opuszczania pojazdu. Fotele
załogi (również kierowcy) wyposażone są w aparaty
powietrzne. Wyposażenie dodatkowe: noktowizyjny system
umożliwiający poruszanie się pojazdu w zadymieniu do przodu
i tyłu, przednie działko zderzakowe wodno – pianowo –
proszkowe sterowane z wnętrza pojazdu, wysokociśnieniowy
układ zmywania nawierzchni przed pojazdem z możliwością
dozowania dyspergentu, układ obrony podwozia, agregat
prądotwórczy przenośny 8kW 3x230V maszt oświetleniowy
4x1000W 230 V, zestaw hydrauliczny Lucas, elektryczny
agregat wentylacyjny, dodatkowe kompozytowe (lekkie) aparaty
powietrzne 6 szt. w wykonaniu 2 butlowym (o przedłużonym
czasie ochronnego działania) wyposażone w system dozoru
telemetrycznego.
SLOp Suzuki Grand Vitara -
silnik o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa o
mocy 169kM i pojemności skokowej 2393cm3, 5 drzwiowe
nadwozie, ciężar własny 1533 kg, stały napęd na cztery koła
4WD, odpinany hak holowniczy, sprzęt łączności radiowej oraz
wyposażenie podstawowe dowódcy akcji ratowniczej. Pojazd
służy głównie D-cy i Z-cy D-cy JRG w czasie działań
ratowniczo-gasniczych, a także jako pojazd Z-cy D-cy
Małopolskiej Kompani Specjalnej Powodziowo - Ewakuacyjnej
„KRAKUS-I”.
SLRt Man – lekki
samochód ratownictwa technicznego ,kabina 1+2, silnik 135KM,
masa 7500kg, napęd 4x4, stały na dwie osie, blokada
mechanizmów różnicowych osiowych przedniej i tylniej osi
oraz międzyosiowego, reduktor terenowy, ogumienie terenowo –
szosowe + łańcuchy śnieżne 4 szt, wciągarka mechaniczna z
napędem hydraulicznym 5000kN lina skierowana do przodu, lina
Ǿ14mm., dł. liny ok. 50m., zestaw lin pomocniczych szekli i
podciągów, holi sztywnych, wciągarka mechaniczna – przenośna
(„kifor”), ciężki zestaw hydrauliczny „Holmatro” +
kombi-rozpieracz z napędem ręcznym, agregat prądotwórczy „Kirsh”
7,4kW, maszt oświetleniowy wysuwany o wysokości 6 m.,
reflektory 2x1000W, poduszki pneumatyczne wysokiego
podnoszenia „Holmarto”, poduszki powietrzne wysokiego
ciśnienia „Vetter”, hydrauliczne windy „kolejowe”, śruby
„rzymskie”, podkłady i kliny, sprzęt do zabezpieczania
terenu akcji, pilarka „Husgwarna”, piła do betonu i stali „Sthil”,
„warsztat polowy” z elektronarzędziami, wiertarka stołowa,
szlifierka kątowa, szlifierka, piła tarczowa do drzewa,
wyrzynarka do blachy i drzewa, nożyce elektryczne do blach,
imadło, przenośny stół warsztatowy, narzędzia ręczne,
zestawy kluczy, podręczny sprzęt burzący i gaśniczy, aparaty
powietrzne 2 szt, aparat powietrzny „kanałowy” 1 szt.,
drabina „nasadkowa” 2 elementy.
SCD
- 28,5 Iveco - samochód specjalny drabina DLA (K) 23-12
o wysięgu 28,5 m z przegubowym przęsłem, na podwoziu i
silniku IVECO o mocy 299 KM, zabudowa nadwozia Magirus. Max
udźwig w koszu Okło 300 kg, kabina 1+2, agregat prądotwórczy
przenośny 6,2 kW - 2x230V i 1x400V,najaśnice 2x1000W
montowane na drabinie, masa całkowita pojazdu 16000 kg.
Drabina posiada system szybkiego sprawiania, który umożliwia
ewakuację z wysokości 25 m (rozstawienie podpór,
podniesienie przęseł, obrót o 90 st., wysunięcie na wysokość
25 m. i zjazd do powierzchni gruntu) w czasie poniżej 100 s.
SSan
Iveco-Magirus 4x4 – to najstarszy pojazd w taborze JRG 1.
Auto to jest samochodem specjalnym wsparcia medycznego,
przeznaczonym do zdarzeń mnogich, masowych oraz
zabezpieczenia logistycznego własnych działań
ratowniczo-gaśniczych. Na uwagę zasługuje niestandardowa
10-osobowa kabina 1+1+8. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się
m.in. sprzęt medyczny: torby RO, R1, deski ortopedyczne,
szyny Kramera, zestawy triagowe, zestawy do tlenoterapii
masowej, namiot pneumatyczny z nagrzewnicą olejową, namiot
półpneumatyczny koce, śpiwory bakteriostatyczne, termosy,
stoliki, krzesła, itp.
Sprzęt ten jest wykorzystywany przy długotrwałych
działaniach gdzie zaangażowane są duże ilości sił i środków.
To jeden z trzech pojazdów z JRG 1, który stanowi część
Małopolskiej Brygady Odwodowej, a ściślej to pojazd
wchodzący w skład Plutonu Ratownictwa Medycznego „Medyk”.
SLKw
Peugeot Ekspert - lekki samochód Kwatermistrzowski,
silnik diesel o mocy 120 KM, kabina 1+2+3, ciężar 1800kg,
napęd na jedną oś. Pojazd wykorzystywany zarówno w toku
codziennej służby w JRG 1 do zabezpieczenia logistycznego
jak i podczas działań ratowniczych do transportu ratowników
i sprzętu.
Skokochron SP-23 –
na stelażu pneumatycznym, system Lorsbach, max dopuszczalna
wysokość ratunkowa wynosi 23 m. Skokochron napełniany jest
butlą gazową o pojemności 8 litrów i ciśnieniu 300 bar,
rozkładany samoczynnie w czasie ≤ 60s.
Zestaw namiotów do dekontaminacji masowej ludności na
przyczepie dwuosiowej o masie DMC = 3500kg. W skład zestawu
wchodzą trzy namioty pneumatyczne, w których odbywa się
proces dekontaminacji (zmycia z powierzchni ciała
niebezpiecznych czynników). Działania takie prowadzone
bezpośrednio w okolicy zdarzenia umożliwiają niesienie
skutecznej pomocy już od pierwszych chwil po ewakuacji osoby
poszkodowanej oraz zabezpieczają personel medyczny przed
skażeniem wtórnym od poszkodowanego. Ciąg składa się z 3
namiotów (stref) - 1 strefa przyjęcia poszkodowanych (namiot brudny), 2 strefa dekontaminacji (namiot środkowy
kąpielowy z zamontowanymi natryskami), 3 strefa
podekontaminacyjna (namiot czysty gdzie zostaje
przydzielony priorytet ratowniczy). System ten umożliwia
sprawną dekontaminacje ok. 30 sprawnych osób na godzinę.
Z życia jednostki.
Przygotował: st. kpt. dr inż. Łukasz Szewczyk -
styczeń 2018
Statystyka
aktualizacja
2020-11-17 (C) KrK
|