niedziela, 22 grudzień 2024 r.
Bip
Bezpieczny Powiat K-ki
Bezpieczny Kraków
   Sprawy OSP
 
 Liczba odwiedzin :

 






 

Jednostka Ratowniczo-Gaśniczej Nr 1 jest obecnie największą i najstarszą JRG w KM PSP w Krakowie. Jej początki sięgają 1879 r. W obecnie użytkowanych, na samochody pożarnicze boksach garażowych, w XIX wieku stacjonowały zaprzęgi konne z tzw. sikawkami.
W Jednostce pracuje łącznie 77 funkcjonariuszy z czego 75 to pracownicy systemu zmianowego, którzy pełnią 24 godzinną służbę. Na każdej służbie minimalny stan to 15 strażaków ratowników.

Dane teleadresowe

Kraków ul. Westerplatte 19

tel. 12 616-83-90, faX: 12 616-83-99, e-mail: jrg1(at)psp.krakow.pl

https://www.facebook.com/elektorscy/

 

mł. bryg. dr inż. Łukasz Szewczyk
Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej

mł. bryg. mgr inż. Dariusz Darski
Zastępca Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej


Do zadań Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Nr 1 należy między innymi:

  • organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne służby ratownicze,

  • sporządzanie dokumentacji z prowadzonych działań ratowniczych,

  • utrzymywanie gotowości do prowadzenia działań ratowniczych,

  • współdziałanie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie działania,

  • prowadzenie rozpoznania zagrożeń w zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na obszarze powiatów,

  • organizowanie ćwiczeń i doskonalenia zawodowego.

 

Powierzchnia obszaru chronionego przez JRG wynosi około 16 km2
Ilość mieszkańców około 121.000.


Rejon działania JRG 1 obejmuje dzielnice: I, II i część dzielnic III, VII i XIV miasta Krakowa.
Jest to więc rejon, na którym zlokalizowane są główne perły architektoniczne Krakowa, w tym rejon Starego Miasta Krakowa wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco w 1978 r., czyli jako jedno z pierwszych 12 obiektów na świecie.


 

Jest to obszar silnie zurbanizowany, gdzie swoją siedzibę mają ważne obiekty administracji rządowej i samorządowej, władzy sądowniczej, obiekty kultu religijnego czy obiekty sportowe i kulturalne m.in.:

  • Małopolski Urząd Wojewódzki,

  • Główna siedziba Urzędu Miasta Krakowa,

  • Oddział Narodowego Banku Polskiego,

  • sądy i prokuratury oraz Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury,

  • uczelnie wyższe,

  • kościoły i związki wyznaniowe,

  • muzea, teatry, opera, filharmonia,

  • największe obiekty widowiskowo – sportowe,

  • ważne punkty komunikacyjne – główne dworce kolejowe i autobusowe,

  • siedziby komendy wojewódzkiej i miejskiej Policji oraz służb specjalnych,

  • ważne obiekty wojskowe,

  • wiele innych

Zawarty jest on od strony zachodniej - od ujścia rzeki Rudawy do Wisły w górę rzeki Rudawa do mostu na ulicy Focha, wzdłuż Błoń Krakowskich do al. Krasińskiego, następnie Alejami Krasińskiego Mickiewicza i Słowackiego do ul. Prądnickiej, ul. Prądnicką do wiaduktu kolejowego linii Kraków - Katowice, dalej wzdłuż torów kolejowych łączących linię kolejową Kraków - Katowice z linią Kraków - Warszawa i dalej torami tej linii do skrzyżowania z kolejową obwodnicą Kraków - Łobzów, Kraków Płaszów do ulicy Mogilskiej, ulicą Mogilską do skrzyżowania z ul. Nowohucką do Ronda Dywizjonu 308. Następnie al. Pokoju na zachód do rzeki Białuchy, następnie wzdłuż rzeki Białucha do rzeki Wisły, dalej wzdłuż rzeki Wisły na zachód do ujścia rzeki Rudawa.

Jednostka specjalizuje się w ratownictwie chemiczno - ekologicznym w zakresie dekontaminacji ludzi i sprzętu podczas zdarzeń o charakterze masowym. Podczas działań tego typu ściśle współpracuje z JRG nr 6 (w ramach Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno – Ekologicznego Kraków 6).



Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze JRG nr 1


GBARt 2,5/16 Volvo - średni samochód ratowniczo - gaśniczy, zbiornik z 2500 l wody, zbiornik 250 l środka pianotwórczego, autopompa o wydajności 1600 l/min, silnik Volvo o mocy 240KM EURO 4 w technologii SCR, skrzynia biegów automatyczna Alison 6 stopniowa podwozie Volvo FL 4xR3, zabudowa nadwozia „Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak SP. Z O.O.” kabina 1+1+4, agregat prądotwórczy przenośny 6kW 3x230V maszt oświetleniowy 2x1000W 230 V, ciężar 1300kg, napęd na jedną oś. Dodatkowe wyposażenie samochodu to zestaw hydrauliczny Holmatro CORE w wykonaniu jednoprzewodowym „walizkowym” (przystosowany do przenoszenia każdego urządzenia przez jedną osobę), co czyni go niezmiernie przydatnym w infrastrukturze tunelu i budynków podziemnych. Agregat wentylacyjny Auer w wykonaniu EX, drabina wysuwana dwuprzęsłowa 10m., działko o wydajności 1600l/min., wysokociśnieniowy układ zmywania nawierzchni przed pojazdem z możliwością dozowania dyspergentu, układ obrony podwozia, elektryczna wciągarka przednia o uciągu 6000kg. W JRG samochód stanowi "I wyjazd". Pomimo sporych gabarytów pojazd charakteryzuje się znakomitą  zwrotnością i mobilnością stanowiącą atut w zwartej zabudowie "Starego Miasta".


GBARt 2/16 Mercedes - to najmłodszy pojazd w taborze JRG 1. Auto zostało zakupione w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I". Pojazdów w takiej konfiguracji wykonano jedynie 8 dla JRG z całej Polski. Pojazd wyposażony jest w standardowy zbiornik na wodę o pojemności 2015 l, zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 215 oraz zbiornik na środek pianotwórczy typu SPS – 105 litrów. Pojazd wykonany został na podwoziu firmy Mercedes z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, w szczególności dot. minimalizacji emisji spalin (norma EURO 6). Moc silnika 299 KM i automatyczna skrzynia biegów sprawiają, iż pomimo dość dużych gabarytów pojazdu oraz napędu 4x4 autem w specyficznej i wąskiej zabudowie Śródmieścia, porusza się stosunkowo łatwo, również promień skrętu nie odbiega od aut typowo miejskich. Prócz standardowego wyposażenia obejmującego armaturę wodno-pianową, agregat prądotwórczy, zestaw hydrauliczny, zestaw PSP R1, sprzet oświetleniowy, aparaty ODO, w samochodzie tym znalazły zastosowanie najnowocześniejsze systemy gaśnicze dostępne na rynku. Mowa tu o systemie gaśniczo-tnącym znanym w Polsce pod nazwą COBRA oraz systemie piany sprężonej CAFS. Pierwszy z nich szeroko zastosowanie znalazł w krajach skandynawskich, umożliwia on przebicie się przez materiał dowolnego rodzaju i grubości dzięki zastosowaniu specjalnej dyszy podającej punktowo strumień wody pod cieśnieniem ok. 300 barów wyrzucany z prędkością 720 km/h, w połączeniu ze środkiem ścierającym. Po przebiciu się do wnętrza np. miejsc trudnodostępnych podawana jest mgła wodna o laboratoryjnie dobranych średnicy kropli, tak aby uzyskać maksymalny efekt gaśniczy (natychmiastowe obniżenie temperatury przy pożarach wewnętrznych). Z kolei CAFS jest skrótem od Compressed-Air-Foam-System, a oznacza system wytwarzania piany przy pomocy sprężonego powietrza. Ze względu na zawartość sprężonego powietrza strumień środka gaśniczego zawiera skumulowaną energię. Dzięki temu strumień piany ma lepszy zasięg, środek gaśniczy nie paruje już na granicy ognia a podawany jest na zarzewie ogniska. Przyczynia się to do szybszego ugaszenia pożaru przy niskim wyparowywaniu wody. Dzięki dobrej przyczepności i zwilżeniu efekt gaszenia jest długotrwały.


GCBAPrRt 4,5/32 - 250 SCANIA - ciężki samochód Ratowniczo – Gaśniczy wodno pianowo proszkowy. Zakup sfinansowany w 100% z budżetu Miasta Krakowa. Jest to samochód zaprojektowany i zbudowany pod kątem działań w tunelu. Zbiornik 4500 l wody i 500 l środka pianotwórczego, autopompa o wydajności 3200 l/min, agregat proszkowy 250kg. Silnik Scania P380 Euro 4 w technologii EGR (umożliwia ona spełnienie norm emisyjnych EURO 4 bez konieczności stosowania dodatku AdBlue) o mocy 380KM, skrzynia biegów Alison „dedykowana” dla Straży Pożarnej (jest to pierwsza taka skrzynia biegów w Polsce, od standardowego automatu odróżnia ją zwiększona wytrzymałość oraz charakterystyka przełożeń umożliwiająca uzyskanie maksymalnych przyspieszeń) podwozie Scania 4x2, zabudowa „Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak SP. Z O.O.”, kabina CP19 1+1+1, napęd na jedną oś, ciężar 18000kg. Pojazd jest hybrydą ciężkiego samochodu gaśniczego i samochodu lotniskowego, rozwiązania techniczne zastosowane w pojeździe umożliwiają obsługę pojazdu oraz podanie środka gaśniczego bez konieczności opuszczania pojazdu. Fotele załogi (również kierowcy) wyposażone są w aparaty powietrzne. Wyposażenie dodatkowe: noktowizyjny system umożliwiający poruszanie się pojazdu w zadymieniu do przodu i tyłu, przednie działko zderzakowe wodno – pianowo – proszkowe sterowane z wnętrza pojazdu, wysokociśnieniowy układ zmywania nawierzchni przed pojazdem z możliwością dozowania dyspergentu, układ obrony podwozia, agregat prądotwórczy przenośny 8kW 3x230V maszt oświetleniowy 4x1000W 230 V, zestaw hydrauliczny Lucas, elektryczny agregat wentylacyjny, dodatkowe kompozytowe (lekkie) aparaty powietrzne 6 szt. w wykonaniu 2 butlowym (o przedłużonym czasie ochronnego działania) wyposażone w system dozoru telemetrycznego.


SLOp Suzuki Grand Vitara - silnik o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 169kM i pojemności skokowej 2393cm3, 5 drzwiowe nadwozie, ciężar własny 1533 kg, stały napęd na cztery koła 4WD, odpinany hak holowniczy, sprzęt łączności radiowej oraz wyposażenie podstawowe dowódcy akcji ratowniczej. Pojazd służy głównie D-cy i Z-cy D-cy JRG w czasie działań ratowniczo-gasniczych, a także jako pojazd Z-cy D-cy Małopolskiej Kompani Specjalnej Powodziowo - Ewakuacyjnej „KRAKUS-I”.


SLRt Man – lekki samochód ratownictwa technicznego ,kabina 1+2, silnik 135KM, masa 7500kg, napęd 4x4, stały na dwie osie, blokada mechanizmów różnicowych osiowych przedniej i tylniej osi oraz międzyosiowego, reduktor terenowy, ogumienie terenowo – szosowe + łańcuchy śnieżne 4 szt, wciągarka mechaniczna z napędem hydraulicznym 5000kN lina skierowana do przodu, lina Ǿ14mm., dł. liny ok. 50m., zestaw lin pomocniczych szekli i podciągów, holi sztywnych, wciągarka mechaniczna – przenośna („kifor”), ciężki zestaw hydrauliczny „Holmatro” + kombi-rozpieracz z napędem ręcznym, agregat prądotwórczy „Kirsh” 7,4kW, maszt oświetleniowy wysuwany o wysokości 6 m., reflektory 2x1000W, poduszki pneumatyczne wysokiego podnoszenia „Holmarto”, poduszki powietrzne wysokiego ciśnienia „Vetter”, hydrauliczne windy „kolejowe”, śruby „rzymskie”, podkłady i kliny, sprzęt do zabezpieczania terenu akcji, pilarka „Husgwarna”, piła do betonu i stali „Sthil”, „warsztat polowy” z elektronarzędziami, wiertarka stołowa, szlifierka kątowa, szlifierka, piła tarczowa do drzewa, wyrzynarka do blachy i drzewa, nożyce elektryczne do blach, imadło, przenośny stół warsztatowy, narzędzia ręczne, zestawy kluczy, podręczny sprzęt burzący i gaśniczy, aparaty powietrzne 2 szt, aparat powietrzny „kanałowy” 1 szt., drabina „nasadkowa” 2 elementy.


SCD - 28,5 Iveco - samochód specjalny drabina DLA (K) 23-12 o wysięgu 28,5 m  z przegubowym przęsłem, na podwoziu i silniku IVECO o mocy 299 KM, zabudowa nadwozia Magirus. Max udźwig w koszu Okło 300 kg, kabina 1+2, agregat prądotwórczy przenośny 6,2 kW - 2x230V i 1x400V,najaśnice 2x1000W montowane na drabinie, masa całkowita pojazdu 16000 kg. Drabina posiada system szybkiego sprawiania, który umożliwia ewakuację z wysokości 25 m (rozstawienie podpór, podniesienie przęseł, obrót o 90 st., wysunięcie na wysokość 25 m. i zjazd do powierzchni gruntu) w czasie poniżej 100 s.


SSan Iveco-Magirus 4x4 – to najstarszy pojazd w taborze JRG 1. Auto to jest samochodem specjalnym wsparcia medycznego, przeznaczonym do zdarzeń mnogich, masowych oraz zabezpieczenia logistycznego własnych działań ratowniczo-gaśniczych. Na uwagę zasługuje niestandardowa 10-osobowa kabina 1+1+8. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się m.in. sprzęt medyczny: torby RO, R1, deski ortopedyczne, szyny Kramera, zestawy triagowe, zestawy do tlenoterapii masowej, namiot pneumatyczny z nagrzewnicą olejową, namiot półpneumatyczny koce, śpiwory bakteriostatyczne, termosy, stoliki, krzesła, itp.
Sprzęt ten jest wykorzystywany przy długotrwałych działaniach gdzie zaangażowane są duże ilości sił i środków. To jeden z trzech pojazdów z JRG 1, który stanowi część Małopolskiej Brygady Odwodowej, a ściślej to pojazd wchodzący w skład Plutonu Ratownictwa Medycznego „Medyk”.


 

SLKw Peugeot Ekspert - lekki samochód Kwatermistrzowski, silnik diesel o mocy 120 KM, kabina 1+2+3, ciężar 1800kg, napęd na jedną oś. Pojazd wykorzystywany zarówno w toku codziennej służby w JRG 1 do zabezpieczenia logistycznego jak i podczas działań ratowniczych do transportu ratowników i sprzętu.

 


 

Skokochron SP-23 – na stelażu pneumatycznym, system Lorsbach, max dopuszczalna wysokość ratunkowa wynosi 23 m. Skokochron napełniany jest butlą gazową o pojemności 8 litrów i ciśnieniu 300 bar, rozkładany samoczynnie w czasie ≤ 60s.


 


Zestaw namiotów do dekontaminacji masowej ludności na przyczepie dwuosiowej o masie DMC = 3500kg. W skład zestawu wchodzą trzy namioty pneumatyczne, w których odbywa się proces dekontaminacji (zmycia z powierzchni ciała niebezpiecznych czynników). Działania takie prowadzone bezpośrednio w okolicy zdarzenia umożliwiają niesienie skutecznej pomocy już od pierwszych chwil po ewakuacji osoby poszkodowanej oraz zabezpieczają personel medyczny przed skażeniem wtórnym od poszkodowanego. Ciąg składa się z 3 namiotów (stref) - 1 strefa przyjęcia poszkodowanych (namiot brudny), 2 strefa dekontaminacji (namiot środkowy kąpielowy z zamontowanymi natryskami), 3 strefa podekontaminacyjna (namiot czysty gdzie zostaje przydzielony priorytet ratowniczy). System ten umożliwia sprawną dekontaminacje ok. 30 sprawnych osób na godzinę.


Z życia jednostki.

 

Przygotował: st. kpt. dr inż. Łukasz Szewczyk - styczeń 2018


Statystyka


aktualizacja 2020-11-17 (C) KrK

 (c) Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie
 Administracja