Kraków ul. Obrońców Modlina 2
tel. 12 653-23-65, 12 653-23-67, e-mail: jrg4(at)psp.krakow.pl
|
|
mł. bryg. mgr inż. Henryk
Tarcholik
Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej |
st. kpt. mgr inż.
Marcin Orzechowski
Zastępca
Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej |
foto. Karol Klima
Do zadań jednostki
ratowniczo-gaśniczej należy między innymi:
-
organizowanie i
prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk
żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie
pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w
czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych
zagrożeń przez inne służby ratownicze,
-
sporządzanie dokumentacji
z prowadzonych działań ratowniczych,
-
utrzymywanie gotowości do
prowadzenia działań ratowniczych,
-
współdziałanie w zakresie
prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami
ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie
działania, - prowadzenie rozpoznania zagrożeń w
zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na
obszarze powiatów,
-
organizowanie ćwiczeń i
doskonalenia zawodowego.
JRG nr 4 specjalizuje się w
zakresie ratownictwa technicznego, chemicznego i
ekologicznego, które prowadzi specjalistyczna grupa
wodno-nurkowa.
Powierzchnia obszaru
chronionego wynosi około 129 km2 w tym:
Ilość mieszkańców około 49000
w tym:
Rejon działania JRG 4 na
terenie Krakowa obejmuje części dzielnic XII, XIII, XIV i
XVIII.
Zawarty jest on od północy: od
mostu kolejowego Kraków - Zabłocie na wschód rzeką Wisłą do
ujścia rzeki Białucha, następnie wzdłuż rzeki Białucha do
al. Pokoju, dalej al. Pokoju poprzez rondo Dywizjonu 308 do
ul. Centralnej, ulicami Centralną, Sołtysowską, Longinusa
Podbipięty aż do skrzyżowania z ulicą Jerzego Giedroycia i
dalej na północ tą ulicą do ul. Igołomskiej. Ulicą Igołomską
na wschód do granic administracyjnych miasta Krakowa. Od
zachodu: od mostu kolejowego linii Kraków - Zabłocie na
rzece Wiśle, dalej na południowy - wschód linią kolejową
Kraków - Tarnów po północnej stronie toru nr 6 do granic
administracyjnych miasta Krakowa.
Rejon działania na terenie Powiatu Krakowskiego obejmuje
gminę Igołomia-Wawrzeńczyce.
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze JRG nr
4
GBARt 1,3/20 - samochód gaśniczy i ratownictwa
technicznego, zbiornik na wodę o pojemności 1300 l,
wydajność autopompy 2000 l/min, podwozie STAR L20/LE 8.180
4x2, silnik o mocy 180 KM przy pojemności 4580 cm3, zabudowa
wykonana przez PUH Stolarczyk, liczba miejsc 1 + 1 + 4,
wyposażenie: agregat prądotwórczy, maszt oświetleniowy 2000
W, zestaw hydrauliczny HOLMATRO, pilarka do drewna, pilarka
do betonu-stali, narzędzia techniczne, zestaw poduszek
ciśnieniowych VETTER, sorbenty, zestaw ratownictwa
medycznego typu R 1.
GBARt
2,5/25 Man - średni samochód ratowniczo-gaśniczy,
podwozie MAN 13.280 4x4, silnik o mocy 280 KM, zabudowa
wykonana przez PUH Stolarczyk, liczba miejsc 1 + 1 + 4,
zbiornik na wodę o pojemności 2500 l, autopompa S 20 HP –
dwustopniowa, odśrodkowa pompa wirowa o wydajności Q=2550
l/min – 8 bar i 400 l/min – 40 bar, działko wodno-pianowe o
wydajności 1600 l/min, stała instalacja zraszaczowa,
wyposażenie: agregat prądotwórczy 2,2 KW, maszt
oświetleniowy, wciągarka elektryczna o udźwigu 5000 kN ,
zestaw hydrauliczny LUKAS, pilarki do drewna, przecinarka do
betonu i stali, narzędzia techniczne, zestaw ratownictwa
medycznego typu R 1. Masa całkowita 13,0 t.
GCBA 5/24
Scania - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, podwozie
Scania P 400 CB 4x4 EHZ, silnik o mocy 400 KM, zabudowa
wykonana przez ISS Wawrzaszek, liczba miejsc 1 + 1 + 4,
zbiornik na wodę o pojemności 5000 l, autopompa Ruberg
R40/2,5 – dwustopniowa o wydajności Q=2400 l/min – 8 bar i
400 l/min – 40 bar, działko wodno-pianowe o wydajności 2400
l/min, wyposażenie: agregat prądotwórczy 6 KW, maszt
oświetleniowy 2 x 1000 W, pilarka do drewna, narzędzia
techniczne, zestaw ratownictwa medycznego typu R 1.
Dopuszczalna masa całkowita 18,0 t.
GCBA 6,5
+4/60 Man - MAN TGA 26.430 6x6, ciężki samochód
gaśniczy, zbiornik wody 6500l, zbiornik środka
pianotwórczego 4000l, autopompa Rosenbauer R600 o wydajności
6000l/min, ubrania żaroochronne, linia szybkiego natarcia,
działko przenośne o wydajności 2400l, kabina 1+1+1.
SCD-30 Magirus - drabina mechaniczna o wysięgu 30 m,
silnik IVECO, zabudowa nadwozia MAGIRUS-DEUTZ, napęd 2x4,
możliwość pracy z koszem lub bez, kabina 1+2.
SCD-30 E-ONE – samochód specjalny drabina mechaniczna o
wysięgu 30 metrów. Silnik dwusuwowy diesel o mocy 500 KM.
Kabina 1+1+5.
GCBM 18/21 Jelcz - ciężki samochód gaśniczy, zbiornik na
wodę 18000 l cysterna, motopompa FOX Rosenbauer o wydajności
2100 l/min, podwozie ciągnik siodłowy Jelcz o mocy 240 KM,
kabina 1 + 1, naczepa cysterna produkcji oraz zabudowy "PZL
- Krosno".
SRWod Mercedes - samochód
ratownictwa wodnego, podwozie Mercedes 1225 Atego 4x4,
liczba osi 2, napęd 4 x 4, moc silnika 250 KM, kabina 1 + 5,
zabudowa zamknięta z osobnymi bocznymi drzwiami z
niezależnym ogrzewaniem, samochód wyposażony w dźwig typu
HIAB o wysięgu maksymalnym 8,4 m i udźwigu 1520 kg, z przodu
pojazdu wciągarka o udźwigu max. 12 ton, maszt oświetleniowy
2 x 1000 W zasilany z generatora prądu o mocy 20 KW.
Samochód przeznaczony do przewozu nurków i sprzętu nurkowego
na miejsce działań ratowniczych.
SLRWod Toyota - lekki samochód ratownictwa wodnego,
podwozie Toyota HIACE 2,4 D napęd 4 x 4, moc silnika 54 KW,
kabina 1 + 7, zabudowa zamknięta z osobnymi bocznymi
drzwiami z niezależnym ogrzewaniem. Samochód przeznaczony do
przewozu nurków i sprzętu nurkowego na miejsce działań
ratowniczych.
SW 3000 - Star 944 - średni samochód specjalny wężowy,
napęd 4x4, silnik o pojemności 4580 cm3 i mocy 180 KM, służy
do przewozu węży tłocznych W110 i armatury wodno-pianowej.
Węże są zwinięte na dwóch zwijadłach po 1500 m / zwijadło.
Wyposażenie dodatkowe: agregat prądotwórczy o mocy 5,9 kVA.
SLKw 1220/9 Peugeot Boxer - rok produkcji 2011, silnik
2,2 HDi o mocy 130 KM, o masie całkowitej do 3,5 tony,
liczba miejsc 9. Lekki samochód kwatermistrzowski, służy
także do przewozu sorbentów i sprzętu ratowniczego do akcji.
SLRR Suzuki Grand Vitara - lekki samochód rozpoznania
ratowniczego, liczba miejsc - 5, masa własna 1533 kg, stały
napęd 4 x 4, moc 169 KM przy pojemności silnika 2393 cm3,
sprzęt łączności radiowej oraz wyposażenie podstawowe
dowódcy akcji ratowniczej.
Łódź motorowa Harpun -
silnik zaburtowy Merkury moc 115 KM, długość 5,50 m,
szerokość 2,18 m, załoga maksymalnie 4 osoby, masa całkowita
1330 kg, przeznaczona do wykonywania czynności ratowniczych
na akwenach, wykonana z laminatów, niezatapialna,
wyposażona w echosondę, układ kierowniczy, instalację
paliwową, elektryczną, lampy nawigacyjne, oświetlenie
alarmowe.
Łódź aluminiowa płaskodenna - maksymalne obciążenie 560
kg lub 5 osób, silnik o mocy 20 KM MARINER-JET strugowodny,
służy do przewozu nurków i innego sprzętu ratowniczego.
Ponton Oelfa SURF 360 -
długość 360 cm, budowa hybrydowa typu RIB, silnik zaburtowy
doczepny Merkury o mocy 40 KM, załoga maksymalnie 4 osoby,
przewożony na przyczepie TRAMPTRAIL 750 J o ładowności 495
kg, służy do przewozu nurków na miejsce działań
ratowniczych.
SeaKing Hammerhead -
Hammerhead SeaKing jest w czołówce sonarów opuszczanych,
które oferują wysokiej rozdzielczości 360 º obrazowanie dna.
Zastosowany szeroki otwór przetwornika oraz technologia
cyfrowa DST zapewnia otrzymywanie obrazu wysokiej jakości.
Hammerhead SeaKing może pracować na dwóch częstotliwościach,
wysokiej 935 kHz w celu osiągnięcia dużej rozdzielczości
obrazu, oraz niższej 675 kHz w celu osiągnięcia większego
zasięgu gdzie rozdzielczość obrazu nie ma tak dużego
znaczenia.
Charakterystyka działań specjalistycznych
Jednym z rodzajów zadań
statutowych prowadzonych przez straż pożarną jest
ratownictwo wodne. Ratownictwo wodne jest to zespół
czynności podejmowanych przez jednostki ochrony
przeciwpożarowej na wodzie i pod wodą, polegających na
wydobywaniu ludzi, zwierząt i rzeczy (np. urządzeń,
przedmiotów wartościowych, środków transportu, opakowań z
substancjami niebezpiecznymi) oraz ograniczeniu bądź
usuwaniu awarii instalacji, urządzeń i budowli
hydrotechnicznych znajdujących się na powierzchniowych
wodach śródlądowych. Zadania te realizowane są na podstawie
ogólnie obowiązujących przepisów dotyczących ratowania
ludzi, ochrony środowiska wodnego, nurkowania,
płetwonurkowania i żeglugi.
W Komendzie Miejskiej
Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie powyższe zadania
realizują nurkowie wchodzący w skład
Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno-Nurkowego
„Małopolska”.
Początki organizacji
specjalistycznej grupy ratownictwa wodnego w Krakowie
rozpoczęły się 1994 roku. Na kurs płetwonurkowania
oddelegowani zostali dwaj strażacy zatrudnieni w Komendzie
Rejonowej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie tj. asp.
Frankiewicz Tomasz i str. Bednarz Bogdan. Misję tworzenia
grupy otrzymał asp. Tomasz Frankiewicz - płetwonurek KDP/CMAS
* przeniesiony na stałe do JRG nr 4.
Jednak ze względu na brak
specjalistycznego sprzętu niezbędnego do ratownictwa wodnego
oraz następnych kandydatów do szkolenia SRW JRG nr 4 nie
rozpoczęła działalności. W 1995 roku zakupiono łódź motorową
"Harpun-550" , pozyskano ponton oraz cztery komplety do
nurkowania (skafandry neoprenowe, automaty, butle, kamizelki
ratunkowo-wypornościowe, sprzęt ABC).
W lipcu 1995 roku na szkolenie
płetwonurkowe zostali oddelegowani następni kandydaci tj.
mł.kpt. Dyba Paweł, asp. Klonowski Dariusz i str. Wincencik
Adam. Wszystkie te osoby bardzo aktywnie uczestniczyły w
organizacji grupy nurkowej. Pierwsze efekty działalności
sekcji zaobserwowano z początkiem 1996 roku. Dalszym etapem
rozwoju grupy była Decyzja nr 5/97 Komendanta Wojewódzkiego
PSP w Krakowie z 6 lutego 1997 roku w sprawie prowadzenia
działań w zakresie ratownictwa wodnego. W decyzji tej
powierzono JRG nr 4 PSP w Krakowie w ramach specjalizacji
działań ratowniczo-gaśniczych w Krajowym Systemie
Ratowniczo-Gaśniczym działalność z zakresu ratownictwa
wodnego. Ostatecznie, w konsekwencji najnowszych uregulowań
prawnych st. bryg. inż. Antoni Nawrot - Komendant Miejski
PSP w Krakowie Decyzją nr 20/01 z dnia 6 września 2001 roku
powołał Specjalistyczną Grupę Wodno-Nurkową w JRG nr 4 KM
PSP w Krakowie.
W chwili obecnej trzon
Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno-Nurkowego „ Małopolska” tworzą
wykwalifikowani nurkowie i ratownicy stermotorzyści. Grupa
liczy kilkudziesięciu stermotorzystów oraz 10 nurków których kwalifikacje
przedstawiają się następująco:
W skład wyposażenia
specjalistycznego jednostki wchodzi:
-
samochód ratownictwa
wodnego na podwoziu Mercedes 1225 Atego 4x4 z
zamontowanym dźwigiem typu HIAB o wysięgu maksymalnym
8,4 m i udźwigu 1520 kg oraz wciągarką o udźwigu max. 12
ton,
-
lekki samochód ratownictwa
wodnego Toyota HIACE 2,4 D z napędem 4 x 4do przewozu
nurków i sprzęt specjalistycznego,
-
łódź ratownicza HARPUN -
550 z silnikiem zaburtowym typu Merkury LPTO o mocy 115
KM wyposażona w echosondę ekranową i żuraw burtowy o
udźwigu ok. 150 kg,
-
łódź aluminiowa z
silnikiem zaburtowym strugowodnym o mocy 20 KM,
-
ponton ze sztywnym dnem z
silnikiem zaburtowym typu Merkury o mocy 30 KM,
-
ponton MARINES 480 z
silnikiem zaburtowym typu Merkury o mocy 40 KM,
-
15 kompletnych zestawów do
nurkowania w kombinezonach suchych,
-
2 zestawy do nurkowania w
wodzie zanieczyszczonej substancjami chemicznymi typu
HD1500 (Heavy Duty cuff ),
-
zestaw balonów
wypornościowych do podnoszenia konstrukcji pod wodą,
-
zestaw łączności
przewodowej dla dwóch nurków,
-
zestaw przewodowego
oświetlenia podwodnego,
-
kamera podwodna,
-
sonar poszukiwawczy
Tritech Hammerhead.
W zakresie ratownictwa wodnego
jednostka prowadzi następujące prace:
-
stawianie zapór olejowych
przy użyciu sprzętu motorowodnego - współpraca z Sekcją
Ratownictwa Chemicznego KM PSP w Krakowie,
-
zabezpieczenie imprez
organizowanych na akwenach i przy akwenach,
-
ewakuacja ludności i
mienia zagrożonego przez powódź,
-
uwalnianie zwierząt,
-
poszukiwania z pokładu
łodzi motorowych,
-
ekologia podwodna -
uszczelnianie rur i kanałów korkami i opaskami
pneumatycznymi,
-
uszczelnianie tam i
zastawek na ciekach i akwenach,
-
prace nurkowe przy
obiektach hydrotechnicznych,
-
inne prace podwodne
prowadzone z użyciem sprzętu hydraulicznego do cięcia
metali i rozginania konstrukcji,
-
przy wykorzystaniu
łączności przewodowej, oświetlenia przewodowego,
-
dokumentacja
fotograficzna.
foto. Paweł Dyba
Ponadto utrzymywane są
kontakty z innymi podmiotami ratowniczymi i organizacjami w
zakresie współpracy w dziedzinie ratownictwa wodnego i
podwodnego.
Należą do nich:
-
Krakowski Klub
Płetwonurków "Kraken",
-
Wodne Ochotnicze Pogotowie
Ratunkowe,
-
Jednostka
Antyterrorystyczna Policji,
-
Komisariat Wodny Policji,
-
Jednostka Saperów MON,
-
Urząd Żeglugi Śródlądowej.
Spośród wszystkich
niebezpieczeństw występujących na terenie województwa
małopolskiego, istotną role odgrywają zagrożenia związane z
występowaniem na naszym terenie cieków wodnych, zbiorników
wody stojącej oraz budowli hydrotechnicznych. Zagrożenia te
mogą być wielorakiego rodzaju: począwszy od akcji
przeciwpowodziowych, poprzez awarie związane z pracami na
terenach obiektów hydrotechnicznych, na ratownictwie
chemicznym i ekologicznym na akwenach skończywszy.
Największą rzeką przepływająca przez nasze województwo jest
Wisła na odcinku ok. 140 km., następnie Dunajec, Raba,
Skawa, Dłubnia, Klimkówka, Białucha, Rudawa, Wilga oraz
liczne potoki. Największe zbiorniki wodne to Zalewy:
Rorznowski, Czorsztyn, Dobczyce, Kryspinów, Bagry, Płaszów,
Przylasek Rusiecki, Zabierzów Bocheński, Zakrzówek.
Ważniejsze budowle hydrotechniczne to Zapory: w Czorsztynie,
na Klimkówce, na rzece Wiśle: Stopnie wodne - Borek
Szlachecki, Kościuszko, Dąbie, Przewóz. Pod względem żeglugi
rzecznej wykorzystywany jest jedynie niewielki odcinek rzeki
Wisły na długości ok. 20 km, z portem przeładunkowym Kraków
- Zabłocie. Transport i przeładunek obejmuje jedynie
wydobywany z dna rzeki żwir.
Elementem stwarzającym
zagrożenie jest duża ilość TSP transportowana drogami i
koleją poprzez mosty nad akwenami, jak również w ich
bezpośredniej bliskości /droga "Zakopianka"/. Rurociągi i
instalacje przebiegające nad ciekami wodnymi. Wszelkie formy
turystyki i wypoczynku nad wodą na terenie województwa w
większości realizowane są na wodach stojących tj. na
wymienionych wcześniej zalewach z wyjątkiem zbiorników wody
pitnej np. Zalew Dobczyce, który podlega ochronie
sanitarnej.
Opracował:
bryg. Janusz Chawiński '2015
Statystyka
aktualizacja
2019-11-07 (C) KrK
|
|