|
|
mł.
bryg. mgr. Andrzej Poniedziałek
Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej |
st kpt. inż. Paweł
Majda
Zastępca Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej |
Kraków ul. Zarzecze 106
tel. 12 639-92-90, e-mail: jrg3(at)psp.krakow.pl
WWW.facebook.com/JRG-3-Kraków-892105344278573/
Do zadań jednostki ratowniczo-gaśniczej należy między
innymi:
-
organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie
pożarów, klęsk żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz
wykonywanie pomocniczych specjalistycznych czynności
ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji
miejscowych zagrożeń przez inne służby ratownicze,
-
sporządzanie dokumentacji
z prowadzonych działań ratowniczych,
-
utrzymywanie gotowości do
prowadzenia działań ratowniczych,
-
współdziałanie w zakresie
prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami
ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie
działania, - prowadzenie rozpoznania zagrożeń w
zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na
obszarze powiatów,
JRG nr 3 specjalizuje się w
zakresie ratownictwa wysokościowego.
Powierzchnia obszaru
chronionego wynosi około 439,8 km2 w tym:
-
na terenie miasta Krakowa
około 45 km2,
-
na terenie Powiatu
Krakowskiego około 394,8 km2.
Ilość mieszkańców około 172000
w tym:
Rejon działania JRG 3 na terenie Krakowa obejmuje dzielnice
V, VI, VII. Zawarty jest on od strony zachodniej miasta
wzdłuż granicy administracyjnej do drogi Katowice -
Chrzanów, od południa rzeką Wisła na wschód do mostu
Dębnickiego, na północ al. Krasińskiego, Mickiewicza i
Słowackiego, ul. Prądnicką i Doktora Twardego do linii
kolejowej obwodnicy Kraków - Łobzów Kraków - Płaszów. Dalej
torami tej linii na zachód, a następnie torami linii
kolejowej Kraków- Katowice do wiaduktu na ul. Armii
Krajowej, na północ ul. Armii Krajowej do skrzyżowania z ul.
Radzikowskiego i dalej ulicami Radzikowskiego, Pasternik do
granic administracyjnych miasta. Rejon działania JRG 3 na
terenie Powiatu Krakowskiego obejmuje gminy: Czernichów,
Krzeszowice, Liszki i Zabierzów.
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze JRG nr
3
GBARt
2,5/24 MAN – W jednostce funkcjonuje jako tzw.
,"pierwszy samochód wyjazdowy". Jego obsadę stanowi dowódca,
kierowca oraz dwie roty, czyli pełna obsada - sześciu
ratowników. Tym samym GBARt 2,5/24 dysponowany jest do
działań wymagających zaangażowania większej ilości
ratowników przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Samochód
wyposażony jest m. in. w sprzęt hydrauliczny wykorzystywany
w wypadkach drogowych do uwalniania osób pozostających w
pojazdach. Integralną część zestawu hydraulicznego, czyli
nożyc i rozpieracza ramieniowego, stanowią łańcuchy do
rozpieracza ramieniowego, rozpieracz kolumnowy wraz ze
wspornikiem progowym. Ponadto na samochodzie znajdziemy piłę
do betonu i stali oraz pilarki do drewna. Podczas działań
gaśniczych do dyspozycja strażaków pozostaje armatura wodna
wraz ze zbiornikiem wodnym o pojemności 2500 litrów oraz
autopompą o wydajności 2400 l/min. Samochód został
wyprodukowany w 2009 roku.
GCBA
5/32 MAN – jest tzw. "drugim samochodem
wyjazdowym" i stanowi wsparcie podczas działań ratowniczo –
gaśniczych dla GBARt 2,5/24. Ponadto GCBA 5/32 dysponowany
jest do działań, które nie wymagają użycia specjalistycznego
sprzętu przez większą ilość ratowników. Obsadę samochodu
stanowi dowódca, kierowca oraz dwóch ratowników (jedna
rota). Samochód wyposażony jest w narzędzia hydrauliczne,
które podczas wypadków samochodowych, umożliwiają dojście do
osób pozostających w pojazdach oraz ich uwolnienie. Ponadto
GCBA 5/32 jako jedyny w JRG 3 posiada sprzęt pneumatyczny:
poduszki wysokiego ciśnienia – umożliwiające podnoszenie m.
in. pojazdów i elementów konstrukcyjnych o masie od
kilkunastu do kilkudziesięciu ton. Na samochodzie znajduje
się również skokochron, urządzenie w formie poduszki, na
którą można oddać skok z wysokości do 16m – przy braku
możliwości ewakuacji inną metodą. Istotną zaletą tego
samochodu pozostaje autopompa o wydajności 3200 l/min i
stosunkowo duża pojemność zbiornika z wodą – 5000 litrów
oraz z pianą – 500 litrów. Oba powyższe parametry stanowią
bazę dla działka wodno – pianowego umiejscowionego na
zabudowie pojazdu. Natomiast pozostała armatura wodna
pozostaje niezmieniona w porównaniu z „pierwszym
wyjazdowym”. Samochód o napędzie szosowo – terenowym,
wyprodukowano w 2007 roku.
GCBA
6/4/64 MAN – jest ciężkim samochód gaśniczym. Na
jego wyposażeniu znajduję się typowa armatura wodna
umożliwiająca podstawowe działania gaśnicze, w tym również
gaszenie przy użyciu działka znajdującego się na dachu
samochodu. Jednak ze względu na niewielką ilość ratowników
mogących przemieszczać się samochodem ( dowódca, kierowca i
ratownik) oraz dość duży zbiornik wodny o pojemności 6000
litrów samochód najczęściej służy do zapewnienia
zaopatrzenie wodnego dla innych pojazdów pożarniczych.
Doskonale sprawdza się podczas pożarów na terenie miasta
mieście, jak również podczas pożarów budynków produkcyjno –
magazynowych ze względów na zbiornik środka pianotwórczego o
pojemności 4400 litrów oraz autopompę o dużej wydajności -
6400 l/min. Samochód jest pojazdem o napędzie szosowo –
terenowym, wyprodukowanym w 2004 roku.
SCH -
68 Bronto - samochód jest jednym z najwyższych
tzw. Podnośników hydraulicznych w Polsce. Zasięg kosza przy
pełnym wysięgu wynosi 68 metrów. Obsadę stanowi dowódca oraz
kierowca. Samochód przeznaczony jest do prowadzenia działań
ratowniczo – gaśniczych wspólnie z innymi pojazdami
pożarniczymi, głównie ze względu na specyfikę tego pojazdu,
niewielką ilość armatury wodnej oraz obsadę. Zadania jakie
można wykonywać przy użyciu tego podnośnika to m.in.:
ewakuacja osób, podawanie prądów gaśniczych z działka
umieszczonego w koszu, oświetlanie terenu akcji, usuwanie
miejscowych zagrożeń na dużych wysokościach, dostarczanie
sił i środków w miejsca trudno dostępne.
SRWys.
UNIMOG U 5000
– jest unikalnym na
skalę krajową samochodem specjalnym ratownictwa
wysokościowego (SRWys.). Swoją niepowtarzalność zawdzięcza
nietypowemu dla pojazdów pożarniczych zawieszeniu, które
umożliwia poruszanie się w trudnym terenie oraz brodzenie
samochodem w wodzie do ok 1,2m. Obsadę stanowi dowódca,
kierowca i ratownik zajmujący miejsce w kabinie kierowcy
oraz 5 ratowników mogących pomieścić się w kabinie załogi.
Dodatkowym istotnym elementem pojazdu jest wbudowana
wciągarka hydrauliczna o uciągu 6 ton. Na przestrzeni lat
samochód wyposażano w różnorodny sprzęt ratownictwa
wysokościowego. Obecnie wypracowano pewne standardy i
udogodnienia, które poprawiły sprawność i efektowność pracy
ratowników wysokościowych, m. in. : zestawy lin i sprzętu do
budowy układów ratowniczych, zestawy do wspinaczki z dolną
asekuracją, do działań we współpracy ze śmigłowcem, do
poruszania się po drzewie, do ewakuacji osób z kolei
linowych. Ponadto na samochodzie znajduje się: zestaw
oświetleniowy, ochrony dróg oddechowych, mierniki osobiste
skażenia powietrza, wciągarka ręczna oraz trójnóg
ratowniczy. Szczególną naszą uwagę zwróci kilka rodzajów
noszy do działań w warunkach ratownictwa wysokościowego
m.in.: nosze wannowe, nosze śmigłowcowe, nosze jaskiniowe,
nosze próżniowe. Przy użyciu samochodu UNIMOG można wywieźć
z trudno dostępnego terenu 2 poszkodowanych pod opieką 2
ratowników i lekarza. Szczegółowy projekt koncepcyjny
samochodu wykonali sami ratownicy z JRG nr 3.
SD-42
Magirus IVECO ( ML 42 L ) – drabina
mechaniczna o wysięgu do 42m. Została osadzona na podwoziu
samochodu IVECO z silnikiem 300 KM, napęd 4x2, masie 16
000kg z kabiną 2+1. Jest to drabina najnowszej generacji z
pełnym sterowaniem komputerowym. Kosz drabiny dostosowany
jest do przewożenia max.4 osób. Podczas działań ratowniczych
drabina umożliwia ewakuację osoby w noszach dzięki
specjalnej przystawce. W koszu można zamocować również:
wysięgnik do prowadzenia działań z użyciem technik
ratownictwa wysokościowego, działko - do podawania prądów
wody lub wyprowadzić linię gaśniczą. Drabina posiada funkcję
„pamięci ruchów” – czyli automatycznego odtwarzania
zapisanej w pamięci komputera drogi, którą wcześniej
pokonała – do konkretnego punktu. Dostępne są również
funkcje: dźwigu oraz automatycznego utrzymania kosza nad
określonym punktem / miejscem podczas wysuwania drabiny.
Drabina umożliwia dobre oświetlenie miejsca prowadzonych
działań. Znajduje się na niej podstawowy sprzęt: m.in.
armatura wodna, sprzęt techniczny, aparaty powietrzne,
apteczka R1, sprzęt do autoasekuracji w koszu, agregat
prądotwórczy.
SLRR
Nissan Navara
– jest samochodem lekkim rozpoznania
ratowniczego. Do głównych jego zalet należy terenowe
zawieszenie oraz wciągarka zamontowana na przedniej części
ramy samochodu. W tylnej części znajduje się niewielka ilość
sprzętu, niezbędna dowódcy podczas działań ratowniczo –
gaśniczych ( megafon, kamizelki odblaskowe, aparaty ochrony
dróg oddechowych, podręczny sprzęt gaśniczy i burzący ), a
ponadto zestawy potrzebne do podjęcia podstawowych działań z
zakresu ratownictwa wysokościowego ( wór z liną i sprzętem
wysokościowym ) oraz „apteczka plecakowa”. Obsadę samochodu
najczęściej stanowi dowódca JRG i zastępca dowódcy JRG. Rok
produkcji samochodu - 2007.
SLKw 1220/9 w Peugeot Boxer
– jest samochodem kwatermistrzowskim, który
obecnie w jednostce wykorzystywany jest do transportu
strażaków oraz przewożenia sprzętu w tylnej części
bagażowej. Rok produkcji -2011.
Iveco
Stralis GBAM 25/32 – jest najnowszym nabytkiem
JRG 3. Ze względu na ilość wody w cysternie – 25000 litrów,
dysponowany jest do pożarów bardzo dużych jako zaopatrzenie
wodne. Niewątpliwie dużą jego zaletą jest możliwość
dowożenia wody pitnej używając dodatkowego wyposażenia,
jakim jest: „nalewak do wody pitnej”. Podczas wyjazdu
samochód obsadza dowódca i kierowca. Samochód wyposażony
jest w podstawową armaturę wodną oraz dwie motopompy FOX o
łącznej wydajności 3200 l/min.
SRWys
Ford Ranger – Ford Ranger SLRWys jest to
najnowszy nabytek JRG3. Napęd 4x4, niska waga
pojazdu i jego specyfikacja pozwalają na dojazd i niesienie
pomocy nawet w najtrudniejszym terenie. Posiada na swoim
wyposażeniu cały sprzęt niezbędny
do działań ratowniczych Specjalistycznej Grupy Ratownictwa
Wysokościowego oraz sprzęt ochrony dróg oddechowych,
mierniki wielogazowe, zestaw do
znakowania terenu lądowiska i wiele innych. Samochód ma
zamontowane 4 punkty mocowania stanowisk, wyciągarkę
elektryczną i oświetlenie pola pracy wokół samochodu.
Informacje o pojazdach opracowała:
kpt. Agnieszka Wojciechowska
Zdjęcia wykonał: mł. kpt. Michał Turczyk
Charakterystyka Specjalistycznej Grupy Ratownictwa -
Wysokościowego SGRW
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego funkcjonuje
na bazie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Nr 3 działającej w
ramach struktury Komendy Miejskiej Państwowej Straży
Pożarnej w Krakowie. Jednostka ta specjalizuje się w
ratownictwie wysokościowym podczas prowadzenia działań
ratowniczych w miejscach trudno dostępnych i znajdujących
się poza zasięgiem i możliwościami użycia standardowego
sprzętu i technik straży pożarnej.
Swoje działania SGRW realizuje przy użyciu:
-
technik
alpinistycznych (techniki stosowane we wspinaczce
górskiej, alpinizmie jaskiniowym, alpinizmie
przemysłowym i inne techniki wykorzystywane w
działaniach na wysokości),
-
śmigłowca,
-
innego
sprzętu potrzebnego w działaniach i dostępnego w straży
pożarnej.
W skład grupy wchodzą strażacy ratownicy Jednostki
Ratowniczo - Gaśniczej nr 3 w której SGRW funkcjonuje i
wypełniają standardowe zadania realizowane przez JRG oraz
funkcjonariusze pracujący w systemie codziennym w Komendzie
Miejskiej i Komendzie Wojewódzkiej PSP w Krakowie. Przyszli
ratownicy wysokościowi przechodzą wielostopniowe szkolenie z
zakresu technik alpinistycznych oraz wykorzystania w
działaniach ratowniczych śmigłowca. Będąc członkami SGRW
ratownicy stale doskonalą i podnoszą swoje kwalifikacje.
Funkcja którą pełnią w SGRW razem ze standardową służbą
pełnioną w JRG jest bardzo wymagająca. Dlatego do grupy
przyjmowane są osoby predysponowane do prowadzenia działań
ratownictwa wysokościowego i wypełniający wzorowo służbę w
JRG.
SGRW z JRG nr 3 KM PSP w Krakowie funkcjonuje od roku 1994.
Obecnie w jej skład wchodzi 43 strażaków ratowników w JRG 3,
2 funkcjonariuszy w Komendzie Miejskiej oraz 2 w Komendzie
Wojewódzkiej PSP w Krakowie. Ponadto wśród członków SGRW są
strażacy, którzy posiadają uprawnienia ratownika medycznego
PRM – 5 osób a kolejnych 2 osoby są w trakcie uzyskiwania
uprawnień. 19 ratowników posiada kwalifikacje do pełnej
współpracy ze śmigłowcem ( również operator na pokładzie
śmigłowca ) a kolejnych 19-stu posiada uprawnienia do
działań pod jego pokładem, z wykorzystaniem technik
alpinistycznych. Wszyscy ratownicy są przygotowani do
prowadzenia działań z wykorzystaniem technik alpinistycznych
w terenie zurbanizowanym ( budynki, budowle, konstrukcje,
itp.) oraz na obiektach przyrody ( głównie chodzi tu o
obszar Wyżyny Krakowskiej - skałki, jaskinie, inne obiekty
sztuczne i przyrody ). Ponadto 20-stu ratowników posiada
karty taternika jaskiniowego uprawniające, między innymi, do
współdziałania z ratownikami TOPR podczas akcji ratowniczych
i ćwiczeń na terenie Tatr Polskich.
Do końca maja 2004 r. SGRW z JRG nr 3 prowadziła w zakresie
ratownictwa wysokościowego ponad 300 akcji ratowniczych.
Podczas tych akcji ratownicy udzielali pomocy ponad 200
osobom poszkodowanym i zagrożonym oraz likwidowała miejscowe
zagrożenia. Od czerwca 2004 roku do końca grudnia 2017 roku
SGRW prowadziła 158 akcji ratowniczych, w kolejnych 289
wykorzystano sprzęt ratownictwa wysokościowego będący na
wyposażeniu osobistym ratowników oraz samochodów bojowych.
Podczas tych działań udzielono pomocy 60-ciu osobom
poszkodowanym. Kilkadziesiąt z tych interwencji było
trudnymi akcjami polegającymi na transporcie osób
poszkodowanych z użyciem technik alpinistycznych. SGRW
przeprowadziła 67 akcji ratowniczych z użyciem śmigłowca w
ramach Lotniczej Służby Ratowniczej funkcjonującej w latach
1997 - 2000. W 1997 r. z użyciem śmigłowców wojskowych SGRW
prowadziła wciągu 2 tygodni działania ratownicze na
obszarach Polski dotkniętych przez powódź. Tego samego
rodzaju działania prowadzone były również przez ratowników
SGRW podczas powodzi w roku 2009 i 2010. Podczas tych
działań ewakuowano wiele osób zagrożonych i uwięzionych w
budynkach przez wody które wystąpiły z brzegów rzek i
zbiorników wodnych. Obecnie SGRW z JRG nr 3 funkcjonuje
również w strukturach Małopolskiej Brygady Odwodowej pod
nazwą „SGRW Kraków 3”.
Działania ratownicze i ewakuacje z wykorzystaniem:
- technik alpinistycznych prowadzone były w obiektach
takich jak: budynki
mieszkalne, słupy
energetyczne, budowla
po katastrofie budowlanej, jaskinia, ściany
skalne, kamieniołomy, studnie, kolektor
kanalizacyjny, kolej
linowa, szyb
windowy, żuraw
budowlany.
- śmigłowca: ewakuacja
osób podczas powodzi, kamieniołom, miejscowe
zagrożenia w obrębie dróg i inne.
Ponadto prowadzono działania z wykorzystaniem technik
alpinistycznych na takich obiektach jak: drzewa, wieże
i maszty, słupy, kominy, dachy
i elewacje budynków, rusztowania
budowlane, i
inne.
Podstawowe obszary działań w zakresie ratownictwa
wysokościowego prowadzonego przez SGRW z JRG nr 3 KM PSP w
Krakowie:
· na
obiektach sztucznych, technicznych, przemysłowych,
· z
użyciem śmigłowca i technik alpinistycznych,
·
w przestrzeniach skażonego powietrza,
·
w studniach,
·
na obiektach kratownicowych,
·
w obiektach po katastrofie budowlanej,
·
w
jaskiniach,
·
terenach skalnych i kamieniołomach,
·
na kolejach linowych,
·
na drzewach,
·
w strukturach szczególnie ciasnych i skomplikowanych,
·
wspomagające działania prowadzone przez inne dziedziny
ratownicze w PSP,
·
współpraca i wspomaganie służb ratownictwa górskiego podczas
działań na obszarze gór,
·
inne.
Opracował:
st. kpt.
Paweł Nowak
Fot.: mł. kpt. Turczyk M., mł.kpt. Żera A., st.asp. Targosz
M., mł.asp. Korzeniowski A.
Statystyka
aktualizacja
2020-04-02 (C) KrK
|