Kraków ul. Rzemieślnicza 10
|
|
mł. bryg.
mgr inż. Piotr Marchewka
Dowódca
Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej |
mł. bryg.
mgr inż.
Krzysztof Sułko
Zastępca Dowódcy
Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej |
tel. 12 266-39-98, 12 266-38-84, e-mail: jrg2(at)psp.krakow.pl
http://jrg2krakow.jimdo.com/
Do zadań jednostki
ratowniczo-gaśniczej należy między innymi:
-
organizowanie i
prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk
żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie
pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych
w czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych
zagrożeń przez inne służby ratownicze,
-
sporządzanie dokumentacji
z prowadzonych działań ratowniczych,
-
utrzymywanie gotowości do
prowadzenia działań ratowniczych,
-
współdziałanie w zakresie
prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami
ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie
działania,
-
prowadzenie rozpoznania
zagrożeń w zakresie niezbędnym do podjęcia działań
ratowniczych na obszarze powiatów,
-
organizowanie ćwiczeń i
doskonalenia zawodowego.
Rejon
działania JRG 2 obejmuje dzielnice VIII, IX i X oraz część
dzielnic XI i XIII miasta Krakowa. Granica rejonu od strony
zachodniej i północnej biegnie wzdłuż rzeki Wisły do mostu
kolejowego Kraków Zabłocie, dalej na południowy wschód linią
kolejową Kraków Tarnów do posesji ul. Dworzec 12 i PKP S.A.
Zakład Taboru w Krakowie (Posterunek Rewizji Taboru
Elektrycznego Kraków Płaszów). Następnie granica przebiega
po zachodniej stronie ul. Wodnej do ul. Wielickiej,
następnie ul. Wielicką do ul. Malborskiej i dalej po
zachodniej stronie ul. Malborską, S. Klonowica, Beskidzką aż
do skrzyżowania z ulicą Witosa. Dalej ulicą Witosa w
kierunku zachodnim do skrzyżowania z ulicą Herberta,
następnie ulicą Herberta, Myślenicką, M. Krzymańskiego do
granic miasta Krakowa. Dalej południową granicą miasta
Krakowa do zachodniej granicy dzielnicy X i dalej zachodnią
granicą dzielnicy X do obwodnicy Krakowa, następnie
obwodnicą na zachód do granic miasta Krakowa (wraz z
odcinkiem obwodnicy od węzła Zakopiańskiego do węzła
Sidzina).
Z Powiatu Krakowskiego rejon działania JRG 2 obejmuje MiG
Świątniki Górne.
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze JRG nr
2
GCBARt
4/24 Volvo – ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy,
zbiornik wody 4000 l, zbiornik środka pianotwórczego 400 l,
autopompa o wydajności 2400 l/min, silnik o mocy 280 KM,
napęd miejski 4x2, zabudowa nadwozia „Pojazdy
Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak”, kabina 1+1+4, maszt
oświetleniowy 2x1000 W 230 V.
GBAPr
2,1/25+750 Renault - średni samochód gaśniczy, zbiornik
2100 l wody, zbiornik 210 l środka pianotwórczego oraz
zbiornik 750kg proszku gaśniczego, autopompa Ruberg o
wydajności 2500 l/min, silnik oraz podwozie Renault,
zabudowa nadwozia "ISS Wawrzaszek", kabina 1+1+4, maszt
oświetleniowy, wyciągarka linowa, ciężar 14 ton, napęd 4x2.
GCBA
6,5+4/64 MAN TGA 26.430/Stolarczyk - Ciężki samochód
gaśniczy. Pojemność zbiornika wodnego 6500 litrów, pojemność
zbiornika środka pianotwórczego 4000 litrów, maksymalna
wydajność autopompy: 6400 l/min, silnik o mocy 430 KM,
napęd: 6x6, maszt oświetleniowy, działko wodno-pianowe,
kabina 1+1+1, zabudowa nadwozia STOLARCZYK.
GCBM 18/8 Jelcz 417K - ciężki samochód gaśniczy
cysterna, zbiornik wody 18000 litrów, motopompa wydajność
1600 l/min, kabina 1+3, napęd 4x2.
SCD-37 - samochód
drabina o wysięgu 37m, nadwozie IVECO-MAGIRUS, podwozie
EuroCargo150E27, moc silnika 196 KW/266 KM, napęd 4x2,
posiada tylną oś skrętną, ciężar 16 ton, kabina 1+2.
SCRDrog
Rotator -
ciężki samochód ratownictwa drogowego na podwoziu RENAULT o
mocy silnika 460 kM, kabina 1+2, napęd 8x4, masa 35ton.
Udźwig rotatora 58t + 2 wciągarki 20 ton, 2 wciągarki 12,5
ton, wciągarka główna 30 ton, 2 wciągarki boczne 7,5 ton o
długości lin 50 m każda. Moc podnoszenia na czopie
maksymalnie 25 ton, na
pełnym wysuwie 8 ton.
SCRt
Scania -
ciężki samochód ratownictwa technicznego na podwoziu
SCANIA G450 o mocy silnika 450 kM, kabina 1+1, napęd 4x4,
masa 21,5
tony, żuraw hydrauliczny HYVA o udźwigu 8,3t oraz
wysuwie 18m przy
udźwigu 550 kg, wciągarka hydrauliczna SUPERWINCH o uciągu
6350 kg i
długości liny 60m. Generator prądotwórczy o mocy 20 kV oraz
maszt oświetleniowy.
SCDź - 50 - ciężki
dźwig ratowniczy o udźwigu 50 ton i wysięgu 33 m, silnik
Kamis USA o mocy 380 KM, zabudowa nadwozia "BUMAR" Łabędy,
kabina 1+2, wyciągarka linowa 20 ton, ciężar 40 ton, napęd
6x6.
SLOn Lublin III - samochód oświetleniowy, silnik Andoria
o mocy 85 KM, wyposażony w zabudowany agregat prądotwórczy
ESE1314 – moc 13 KVA i maszt oświetleniowy oraz przenośny
agregat prądotwórczy ROBIN- moc 2,7 KVA i zestaw przenośnych
najaśnic.
SLRR Suzuki Grand Vitara -
Silnik o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa o
mocy 169kM i pojemności skokowej 2393cm3, 5 drzwiowe
nadwozie, ciężar własny 1533 kg, stały napęd na cztery koła
4WD, odpinany hak holowniczy.
SLKw Peugeot Boxer - Samochód kwatermistrzowski,
pojemność silnika 2200 cm3, moc 130 KM, kabina 1+5(+3),
napęd na przednią oś, ładowność 1600kg.
Agregat pompowy AP 8000/8 -
przeznaczony jest do tłoczenia wody do celów gaśniczych lub
podczas przeciwdziałania skutkom powodzi. Dane techniczne:
silnik wysokoprężny IVECO o mocy 289 KM, wydajność 8000
l/min. przy ciśnieniu 8 bar, pompa jednostopniowa ,
odśrodkowa o osi poziomej sprzężona bezpośrednio z
silnikiem.
Agregat
pompowy AP 10800/8 – Przeznaczony do wody czystej,
zanieczyszczonej, a także do surowych ścieków zawierających
duże zanieczyszczenia stałe. Wielofunkcyjna, samozasysająca,
sucha pompa odśrodkowa firmy BBA napędzana silnikiem diesla
marki Perkins. Dane techniczne: 4-cylindrowy silnik Perkins
o mocy do 142KM i max moment obr. 556Nm, wydajność pompy
10800l/min przy ciśnieniu 8 bar.
Sanie
lodowe popularnie zwane "deską lodową" to specjalnej
konstrukcji pływak wielozadaniowy pozwalający zabezpieczać
działania ratownika na kruchym lodzie. Masa 32kg, wyporność
220 dm3, dł. całkowita 354,5 cm.
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa
Technicznego „KRAKÓW”
W W Jednostce Ratowniczo –
Gaśniczej nr 2 w Krakowie funkcjonuje Specjalistyczna Grupa
Ratownictwa Technicznego „ Kraków”, która została powołana
Rozkazem Nr 12/2014 Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego
Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie z dnia 16 lipca 2014
r. z wydzielonych sił i środków Jednostki Ratowniczo-
Gaśniczej nr 2 Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej
w Krakowie.
Dowódcą Specjalistycznej Grupy
Ratownictwa Technicznego „ Kraków” został powołany Dowódca
Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej nr 2 w Krakowie - mł. bryg.
Piotr Marchewka, natomiast Zastępcą Dowódcy SGRT „Kraków”
został Z-ca Dowódcy JRG 2 w Krakowie – mł. bryg. Krzysztof Sułko.
Specjalistyczna grupa
ratownictwa technicznego „Kraków” powołano w celu szybkiego
reagowania wobec zagrożeń wymuszających na Państwowej Straży
Pożarnej użycie dużej ilości specjalistycznego, ciężkiego
sprzętu. Grupę stanowią strażacy specjaliści, którzy
dysponują odpowiednią wiedzą, a także specjalistycznym
ciężkim sprzętem ratownictwa technicznego i drogowego. Grupa
przygotowana jest do usuwania skutków katastrof budowlanych
jak również tych w transporcie drogowym.
W skład SGRT „Kraków” wchodzą następujące zastępy:
-
SLRR Suzuki Vitara 302K90,
-
SCRDrog „Rotator” Renault
302K41,
-
SCRT Scania 302K44,
-
SCDź -50 302K49.
... z życia Jednostki
Statystyka
aktualizacja
2019-12-02 (C) KrK
|
|