Dowództwo JRG 6
|
|
Dowódca
Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Nr 6
bryg. inż.
Robert
Anioł |
Zastępca Dowódcy
Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Nr 6
mł. bryg.
mgr inż.
Damian Woszczyna |
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 6
jest największą jednostką KM PSP w Krakowie pod wpędem stanu
osobowego. W Jednostce pracuje łącznie 87 funkcjonariuszy z
czego 84 to pracownicy systemu zmianowego, którzy pełnią 24
godzinną służbę. Na każdej służbie stan minimalny to 17
strażaków ratowników. JRG-6 jest również jedną z
największych jednostek w Krakowie jeśli chodzi o wielkość
obiektu jak również o ilość sprzętu ratowniczego i
specjalistycznego.
Dane teleadresowe
Kraków ul.
Aleksandry 2
tel. 12 657-99-95, 12 657-99-29, e-mail:
jrg6(at)psp.krakow.pl
WWW:
http://www.dzielnica12.krakow.pl/dzk/pspstart.htm
Blog:
http://www.jrg6.blox.pl
Podstawowe zadania JRG 6
Do podstawowych zadań
jednostki ratowniczo-gaśniczej należy między innymi:
-
organizowanie i
prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk
żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie
pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w
czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych
zagrożeń przez inne służby ratownicze,
-
sporządzanie dokumentacji
z prowadzonych działań ratowniczych,
-
utrzymywanie gotowości do
prowadzenia działań ratowniczych,
-
współdziałanie w zakresie
prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami
ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie
działania, - prowadzenie rozpoznania zagrożeń w
zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na
obszarze powiatów,
-
organizowanie ćwiczeń i
doskonalenia zawodowego.
Powierzchnia obszaru chronionego wynosi około 34 km2
.
Ilość mieszkańców około 100
000.
Rejon działania JRG 6 obejmuje
części dzielnic X, XI, XII i XIII Krakowa.
Zawarty jest on od północy od posesji ul. Dworzec 12 i PKP
S.A. Zakład Taboru w Krakowie (Posterunek Rewizji Taboru
Elektrycznego Kraków - Płaszów wzdłuż toru nr 6 (włącznie)
do nastawni wykonawczej od strony wschodniej i dalej na
wschód cały teren PKP do granicy administracyjnej miasta
Krakowa (z wyłączeniem bocznic prywatnych do kolejowych
Zakładów Nawierzchniowych). Od zachodu granica przebiega
wzdłuż ul. Wodnej (w całości), Wielickiej do ul.
Malborskiej, ul. Malborską (w całości), Klonowica (w
całości), Beskidzką (w całości), Witosa (w całości),
Myślenicką (w całości) i Krzyżańskiego (w całości). Od
wschodu i południa granicą rejonu operacyjnego działania
jest granica administracyjna miasta Krakowa.
[POWIĘKSZ]
Specjalizacja Jednostki Ratowniczo Gaśniczej Nr 6
Specjalizacją JRG 6 jest ratownictwo chemiczno-ekologiczne,
które realizowane w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo
Gaśniczego obejmuje planowanie, organizowanie i
realizację działań ratowniczych niezbędnych do zmniejszenia
lub likwidacji bezpośrednich zagrożeń stwarzanych przez
substancje niebezpieczne dla ludzi, zwierząt, środowiska i
mienia.
Jednostka Ratowniczo Gaśnicza Nr 6 jest jedną z czterech JRG
w województwie małopolskim, w której utworzona została
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa
Chemiczno-Ekologicznego„KRAKÓW 6”.
Grupa funkcjonuje w ramach Małopolskiej
Brygady Obwodowej oraz Centralnego Odwodu Operacyjnego
Komendanta Głównego i może być dysponowana na obszar całego
kraju oraz słowackiego powiatu Żilina (na mocy porozumienia
między Polską a Słowacją).
Ponadto ze względu na posiadany specjalistyczny sprzęt,
specjalistyczne wyszkolenie i możliwości w realizacji zadań
z zakresu ratownictwa chemiczno – ekologicznego na bazie JRG
6 utworzony został Moduł CBRN (Chemical, Biological,
Radiological and Nuclear) działający w ramach Mechanizmów
Ochrony Ludności Unii Europejskiej.
|
Moduł CBRN realizuje zadania w zakresie pobierania próbek
oraz wykrywania skażeń chemicznych, biologicznych,
radiologicznych i jądrowych. Strażacy wchodzący w skład
Modułu CBRN przygotowani są do prowadzenia specjalistycznych
działań ratowniczych na terenie całej Unii Europejskiej.
onadto ze względu na posiadany
specjalistyczny sprzęt, specjalistyczne wyszkolenie
i możliwości w realizacji zadań z zakresu ratownictwa
chemiczno – ekologicznego na bazie JRG 6 utworzony został
Moduł CBRN (Chemical, Biological, Radiological and Nuclear)
działający w ramach Mechanizmów Ochrony Ludności Unii
Europejskiej.
Sprzęt specjalistyczny do identyfikacji
|
Urządzenia jednogazowe GASMAN
- Urządzenia służą do pomiaru stężenia jednej z wybranych
substancji niebezpiecznych w powietrzu: fluorowodór
HF, dwutlenek azotu NO2, amoniak NH3, dwutlenek
węgla CO2, a także wybuchowości LEL, kalibrowane na
metan, pentan, propan. |
|
Urządzenia jednogazowe DRAGER Pac 7000
- Urządzenia służą do pomiaru stężenia jednej z wybranych
substancji niebezpiecznych w powietrzu: chlor CL2,
dwusiarczek węgla H2S, amoniak NH3, tlenek węgla CO,
tlen O2. |
|
Eksplozymetr Drager X-am 2000
- kalibrowany na metan, posiada również sensor do pomiaru
tlenu O2 w otaczającym powietrzu.
|
|
RAID M-100
- Urządzenie służy do pomiaru stężenia bojowych środków
trujących i toksycznych środków przemysłowych.
|
|
DRAGER X-am 7000
- Urządzenie służy do pomiaru stężenia lotnych związków
organicznych, posiada również sensor do pomiaru
tlenu O2 i eksplozymetr kalibrowany na metan. |
|
TETRA IV
- Urządzenie służy do pomiaru stężenia następujących
substancji niebezpiecznych w powietrzu:
cyjanowodór HCN, dwutlenek siarki SO2, amoniak NH3. |
|
TETRA III
- Urządzenie służy do pomiaru stężenia następujących
substancji niebezpiecznych w powietrzu:
siarkowodór H2S, tlenek węgla CO. |
|
Luminometr SYSTEM SURE PLUS II - to
przenośny, ważący 260 g, analizator czystości i
higieny mikrobiologicznej. Aparat wykonuje pomiar
ilości (ATP) zawartego w żywej komórce materiału
pochodzenia biologicznego. Urządzenie wykorzystywane
podczas działań w przypadku wystąpienia podejrzenia
zagrożenia chorobami szczególnie niebezpiecznymi i
wysoce zakaźnymi oraz przy postępowaniu z
niezidentyfikowaną przesyłką. |
|
MOBILE IR
- Spektrometr. Spektroskopia w podczerwieni, spektroskopia
IR (z ang. infraredspectroscopy) − rodzaj
spektroskopii, w której stosuje się promieniowanie
podczerwone.
|
|
FIRST DEFENDER
- FirstDefender używa do analizy technologii znanej jako
spektroskopia ramanowska. FirstDefender precyzyjnie
identyfikuje szeroką gamę związków organicznych i
nieorganicznych m.in.: produkty przemysłu
naftowego, broń chemiczna, metale organiczne.
|
|
Radiometr RDS – 31S
-
Urządzenie służy do pomiaru mocy dawki promieniowania alfa,
beta, gamma. |
|
identiFINDER 2 NG
-
spektrometr do identyfikacji izotopów promieniotwórczych
zarówno pod względem ilościowym i jakościowym.
|
|
Pojazdy ratowniczo-gaśnicze
eksploatowane przez JRG nr
6
|
SLRR Suzuki Grand Vitara, Rok produkcji 2012, napęd 4x4,
silnik benzynowy o pojemności 2393 cm3 i mocy 169 KM, liczba
miejsc 5. |
|
SLKw Peugeot Boxer
- samochód kwatermistrzowski, silnik 2200 cm3 o
mocy 130KM,
k
kabina 1+8, napęd na koła przednie, ładowność 1600kg |
|
GBARt 2,5/24 Mercedes 1329 AF ATEGO
- średni samochód gaśniczy. Silnik wysokoprężny o mocy 210kW
(286kM), napęd 4X4, ilość miejsc 6 (1+1+4), autopompa
Moto-Truck A18/8 Wydajność: niskie ciśnienie - 2400 dm3/min,
przy 0,8 MPa, wysokie ciśnienie - 470 dm3/min przy 4,0 MPa,
zbiornik wody: stal nierdzewna/kompozyt - 2500dm3, zbiornik
środka pianotwórczego: stal nierdzewna/kompozyt - 250dm3,
dozownik środka pianotwórczego: DSP 120 sterowany ręcznie (3
i 6%), zwijadło szybkiego natarcia zwijane elektrycznie -
długość węża - 60m, działko wodno-pianowe: ZIEGLER HH 365 -
wydajność 800/1200/1600 dm3/min. Wyposażenie dodatkowe:
Pneumatyczny maszt oświetleniowy, Agregat prądotwórczy - 2,2
kVA, Niezależne ogrzewanie spalinowe przedziału kabiny i
autopompy, Wyciągarka elektryczna 5,6 t. |
|
GBARt
2.5/16 Iveco Eurocargo - średni samochód gaśniczy,
zbiornik na wodę o poj. 2500 l., zbiornik na środek
pianotwórczy o poj. 250 l., autopompa dwustopniowa o
wydajności przy ciśnieniu 10 atm. -1600 l./min. i przy
ciśnieniu 40 atm.-250 l./min.,
silnik IVECO o mocy 210KM, zabudowa Stolarczyk
,kabina 1+1+4, napęd 4x2. Samochód wyposażony jest w
m.in. wyciągarkę elektryczną, pneumatyczny maszt
oświetleniowy i urządzenia ratownicze WEBER. |
|
|
GCBA
9.5/65 MAN – ciężki samochód gaśniczy, zbiornik
na wodę o poj. 9500 l., zbiornik na środek
pianotwórczy o poj. 900 l, autopompa – Stolarczyk S
60 NP., wydajność - 6500 dm3/min - 8 bar, dozownik -
automatyczny 3% i 6%, linia szybkiego natarcia,
działko wodno-pianowe typ STOLARCZYK DWP 32,
Podwozie - MAN TGA/TGS 26.440, Kabina - ilość miejsc
siedzących 1 + 1 + 1, Moc maksymalna - 324 kW (440
KM), Rodzaj napędu - 6 x 6. |
|
SRT
SCANIA – średni samochód ratownictwa technicznego (z
żurawiem) SCANIA P370 4x4. Kabina 1+2. Silnik DC13 116 o
mocy 282 kW z zapłonem samoczynnym. Na wyposażeniu samochodu
znajdują się m.in. urządzenia hydrauliczne, wyciągarka
hydrauliczna, poduszki wysokociśnieniowe, pilarki do cięcia
stali i betonu, podpory stabilizacyjne, pilarki do drewna,
sprzęt wyburzeniowy i inny. Na pojeździe zamontowane
oświetlenie dalekiego zasięgu w postaci lamp na wysięgniku
hydraulicznym co znacząco poprawia bezpieczeństwo
szczególnie na drogach szybkiego ruchu. Samochód ten stanowi
bazę sprzętową dla SGR CHEM-EKO (Specjalistycznej Grupy
Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego). Pojazd zakupiony w
ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w
transporcie kolejowym – etap I” współfinansowany przez Unię
Europejską ze środków Funduszu Spójności.. |
|
SCD-37
Magirus – drabina mechaniczna o wysięgu 37 m,
podwozie IVECO z silnikiem 299 KM Euro5, napęd 4x2,
masa 15000 t, kabina 2+1, pięciosekcyjna drabina z
koszem w pełni sterowana mikroprocesorowo – kosz 3
osoby (270kg), automatyczne działko wodne z
możliwością zdalnego sterowania. Na wyposażeniu
między innymi agregat prądotwórczy, piły mechaniczne
do drewna i aparaty ochrony dróg oddechowych. |
|
SCRchem
IVECO STRALIS -
ciężki samochód ratownictwa chemicznego. Silnik 11120 ccm,
309 KW. Maksymalna wysokość 3200mm, kabina dwudrzwiowa,
jednomodułowa w układzie miejsc 1+1, napęd 6x2, tylna oś
skrętna, podest hydrauliczny do załadunku w tylnej części
pojazdu. Samochód ten stanowi bazę sprzętową dla SGR
CHEM-EKO (Specjalistycznej Grupy Ratownictwa
Chemiczno-Ekologicznego) w której możemy wyróżnić: sprzęt
pomiarowy, sprzęt ochronny ratowników (aparaty powietrzne,
różnorodne ubrania ochronne), sprzęt do uszczelniania
wycieków oraz usuwania substancji chemicznych, różnego typu
pompy do substancji chemicznych, zbiorniki do gromadzenia i
transportu substancji chemicznych, armatura do
przepompowywania, sprzęt specjalistyczny w wykonaniu
przeciwwybuchowym, sprzęt pneumatyczny, hydrauliczny,
oświetleniowy i wiele innego niezbędnego na potrzeby działań
w ramach specjalizacji. |
|
SLRchem
Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 4x4 - Samochód
lekki specjalny rozpoznania chemicznego. Pojemność
silnika 2987 cm3,
moc 140 kW/190 KM, napęd na 4 koła - uterenowiony,
ilość miejsc 4
(1+1+2). Na wyposażeniu znajduje się m.in.:
Analizator Ramanowski First Defender, Spektrometr
podczerwieni Mobil IR, Zdalny detektor skażeń Second
Sight, detektory promieniowania jonizacyjnego
RKP-2-2 i RDS-31, Aparaty powietrzne, Spektrometr RAID-M, mierniki jedno i wielogazowe, agregat
prądotwórczy, kamera termowizyjna, defibrylator,
torba PSP R1, Laptop, lornetka, Stacja METEO,
radiostacje Motorola (także w wykonaniu EX), zestaw
do poboru próbek, manipulator Allen Vanguard TM-600,
rurki wskaźnikowe, pirometr, Smart testy (BIO-AGENT
TEST), ubrania przeciwochlapaniowe. |
|
Nośnik kontenerowy SCKn VOLVO typ FM 8x4.
Pojemność silnika 12777 cm3, moc 345 kW, liczba
miejsc 3. Na samochodzie zostało zamontowane
urządzenie hakowe MULTILIFT XR21S59. Kontener
przeciwpowodziowy. |
|
Nośnik kontenerowy SCKn VOLVO typ FM 8x4.
Pojemność silnika 12777 cm3, moc 345 kW, liczba
miejsc 3. Na samochodzie zostało zamontowane
urządzenie hakowe MULTILIFT XR21S59. Kontener do
przewozu materiałów sypkich np. piasku podczas
powodzi. |
|
Nośnik kontenerowy SCKn VOLVO typ
FM 8x4. Pojemność silnika 12777 cm3, moc 345 kW,
liczba miejsc 3. Na samochodzie zostało zamontowane
urządzenie hakowe MULTILIFT XR21S59.
Kontener proszkowy służący do przewożenia agregatu
proszkowego oraz proszku gaśniczego typu A, B, C w
ilości 3000 kg. |
|
GCBM 18/16 Jelcz – zestaw składający się z
ciągnika siodłowego Jelcz 417 ( silnik o pojemności
11000 cm2 i mocy 240 KM, napęd na oś tylną) oraz
cysterny na wodę Metalchem o pojemności 18 tysięcy
litrów. Na cysternie zamontowana jest pompa szlamowa
o wydajności 1600 l/min. |
|
Agregat pompowy
wysokiej wydajności do wody zanieczyszczonej AP -
45000 wyprodukowany przez firmę SANECO
zabudowany na przyczepie GNIOTPOL. Pompa
austryjackiej firmy ANDRITZ. Posiada możliwość
podpięcia 3 linii ssawnych DN 300 o długości 9 m, 5
linii tłocznych DN 200 o długości 20m zakończonych
rozdzielaczami umożliwiającymi podpięcie węży
tłocznych 110. |
|
NEPTUN – Przyczepa specjalna ratownictwa
ekologicznego – przeciwpowodziowego, dozowarka
materiałów sypkich i granulowanych. Przyczepa
posiada zbiornik zasypowy na materiały sypkie i
granulowane o pojemności 2,5 m3 z alternatywnymi
możliwościami dozowania tych materiałów poprzez
moduł pakowarki piasku lub moduł posypywarki
sorbentów sypkich.
|
|
Przyczepa z zaporą przeciwolejową "Schmitz" P4,
elastyczna zapora przeciwolejowa 20 elementów po 10
m każdy, możliwość sprawienia na rzekach o prędkości
nurtu do 0,8 m/s, ciężar 2200kg |
|
Przyczepa z separatorem Schmitz P5 – separator
służący do oddzielania substancji ropopochodnych z
wody. Zabudowa firmy Olsep Gimaex-Schmitz na
przyczepie dwuosiowej |
|
Przyczepa
CBRN – stanowi zaplecze sprzętowe dla SGR
CHEM-EKO Kraków 6. Przyczepa zrealizowana pod
potrzeby JRG 6 z autorskim projektem. Na wyposażeniu
przyczepy znajdują się wszystkie stosowane przez JRG
6 roztwory dekontaminacyjne, pakiety
dekontaminacyjne, ubrania ochrony przeciwchemicznej,
urządzenia filtrowentylacyjne, zapora przeciwolejowa
lekka 80 metrów, rękawy sorpcyjne. W przedziale
tylnym znajduje się przestrzeń czysta na ewentualne
pomieszczenie sztabowe lub miejsce do przebierania
się w ubrania zastępcze z możliwością podłączenia
nagrzewnicy i własnym zasilaniem. |
|
Przyczepa wężowa P1. Wyposażenie: pompa szlamowa
WT-40X, pompa pływająca Niagara |
|
|
Wspinalnia JRG 6
Wspinalnia JRG 6 to prawie 25 metrowa konstrukcja
stalowo-drewniana. Potocznie przez ludzi
odwiedzających nasz oddział nazywana „wieżą” ma
bardzo szerokie zastosowanie w dydaktyce strażaków.
Ta sześciopiętrowa imitacja budynku z otworami
okiennymi na pięciu piętrach pozwala na ćwiczenie
rozwinięć linii wężowych i procedur gaśniczych
podczas pożarów wewnętrznych w budynkach oraz metod
ratowania ludzi z budynków i konstrukcji
wysokościowych w przypadku zagrożenia.
Wykorzystywana jest również do ćwiczeń samoratowania
ratowników z wyższych kondygnacji na niższe. Ponadto
strażacy przygotowują się tu do zawodów strażackich
takich jak FCC (Fire Combat Challange), TFA (Thougest
Firefighter Alive), Turniej Barbórkowy czy Sport
Pożarniczy. Jedną z czterech dyscyplin sportu
pożarniczego jest wspinanie przy użyciu drabiny
hakowej na 3 piętro wspinalni, polegające na dobiegu
32,25m do wspinalni i wskoku w okno znajdujące się
na wysokości 10.85m. Najlepszemu zawodnikowi z
Naszej Jednostki i jednocześnie mistrzowi Polski w
tej dyscyplinie zajmuje to zaledwie 13.61s.
Reprezentacja Komendy Miejskiej PSP w Krakowie w
Sporcie Pożarniczym liczy 10 strażaków, z czego aż 5
pracuje W JRG 6 są to: Bartłomiej Siepietowski,
Marcin Jurkiewicz, Robert Skalniak, Przemysław
Czyżewski i Piotr Boroń. Z pomocą naszych kolegów z
pozostałych krakowskich JRG drużyna Komendy
Miejskiej w Krakowie jest od 8 lat najlepszą w
województwie małopolskim. Nasi najlepsi zawodnicy
Bartłomiej Siepietowski i Marcin Jurkiewicz od kilku
lat należą także do Kadry Narodowej w Sporcie
Pożarniczym.
|
|
Z
życia jednostki.
Jednostka poza swoimi podstawowymi zadaniami realizuje
również szereg innych przedsięwzięć mających na celu
zwiększanie świadomości społeczeństwa w zakresie szeroko
rozumianego bezpieczeństwa nie tylko pożarowego. W Naszej
Jednostce organizowanych jest szereg szkoleń dla
Ochotniczych Straży Pożarnych różnego szczebla, spotkania i
praca z dziećmi przedszkolnymi, szkolnymi oraz młodzieżą
gimnazjalną, współpraca z lokalnym samorządem oraz innymi
instytucjami zajmującymi się bezpieczeństwem publicznym.
Ponadto strażacy mając na względzie bezpieczeństwo
mieszkańców z należytą dokładnością dbają o sprzęt
ratowniczy i specjalistyczny aby ten mógł być sprawny
podczas działań ratowniczo - gaśniczych.
Ponadto w ramach Mechanizmów Ochrony Ludności Unii
Europejskiej 10 strażaków z JRG 6 oraz samochód gaśniczy z
pompami są członkami skonfigurowanego z sił i środków
województwa małopolskiego Modułu GFFFV (Ground
Forest Fire Fighting using Vehicles) –
międzynarodowego modułu do
gaszenia pożarów lasów z ziemi przy użyciu pojazdów.
Opracował: st. kpt. Damian Woszczyna i st. kpt. Szczepan
Drzyzga
Statystyka
aktualizacja
2019-12-11 (C) KrK
|
|